تحقیق و مقالات علوم تربیتی

مقاله و تحقیق و پایان نامه رشته علوم تربیتی

تحقیق و مقالات علوم تربیتی

مقاله و تحقیق و پایان نامه رشته علوم تربیتی

تنبیه کودکان

تنبیه کودکان

مقدمه:

اگر می توانستیم کودکان را فقط با استفاده از روش های مثبت تربیت کنیم خیلی عالی بود اما نمی توانیم. برای آموختن الگوهای رفتاری شایسته هم روش های مثبت و هم روش های منفی لازم اند. ماقصد ندارین تنبیه را بپذیریم یا رد کنیم بلکه می خواهیم روش های آن را بیاموزیم هم والدین از تنبیه به عنوان یک روش آموزشی مناسب برای کودکانشان استفاده می کنند وقتی که کودکتان را به اتاقشان می فرستید زمان تماشا کردن تلوزیون را محدود می کنید و به او اجازه بازی کردن با اسباب بازی های مورد علاقه اش را نمی دهید یا وقتی که کودکتان به اجاق گاز نزدیک می شود و شما فریاد می کشید : « نگین » ! در واقع برای اصلاح رفتارها از اصول تنبیه استفاده کرده اید .

 

روش های تنبیه

اکنون راه ها یا روش های تنبیهی موثر برای بر طرف کردن رفتارهای آزار دهنده کودکان را توضیح می دهیم .

۱) روش نادیده گرفتن

یک روش بسیار موثر برای کاهش رفتارهای نا مطلوب کودک این است که آن ها را به سادگی نادیده بگیریم ، نادیده گرفتن معمولاً برای متوقف کردن رفتارهایی به کار می رود که همیشه مورد توجه بوده و همیشه به کودک اجازه داده شده که به هدفش برسد. برای مثال کودک شما شکلات می خواهد اما تنها می گویید: “نه حالا نه” ولی او گریه می کند خودش را به زمین می اندازد و جیغ می زند در ابتدا سعی می کنید مقاومت کنید وای در نهایت تحمل خود را از دست می دهید و تسلیم می شوید و برای از بین بردن بداخلاقی اش به او شکلات می دهید.

گریه فرزندتان تمام می شود اما شگرد او بعه نتیجه رسیده است و شما رفتار کودک را تقویت کرده اید بار دیگر سعی می کنید به جای دادن شکلات از اتاق خارج شوید قدم بزنید. در این صورت ممکن است از این که به زودی گریه اش بند می آید، متعجب شوید.

جهت دانلود متن کامل مقاله تنبیه کودکان کلیک نمایید

تهاجم فرهنگی

تهاجم فرهنگی

مقدمه:

فرهنگ ، مانترین وجه زندگی بشر توصیف شده است. در تعریف این منشور چندوجهی، دیدگاههای گوناگون متفکران و اندیشندان، دست یابی به یک فصلمشترک را دشوار می سازد. اما در تعریفی نسبتاً عام فرهنگ را می توان مجموعه ای از معارف، اعتقادات، اخلاق و آداب و رسوم و نیز جهت گیری هایی برشمرد که در ابعاد مختلف، مسائل عمده ی هستی و حیات رابرای بشر وجوامع بشری معنا و مفهوم می بخشند.

فرهنگ را میتوان روح بالنده ی بشر توصیف کرد. روح بی تابی که در تقابل مستمر جوامع انسانی، تاثیر می پذیرد و با خلق هویت واقعی  انسان جوهره ی او را عینیت می بخشند. فرهنگ،  دژ حیات یک ملت است که برفراز قله ی هستی یک ملت بنا می شود. فرهنگ صحیح، شخصیت فردی و اجتماعی بشر را شکل می دهد در سایه ی روشن هجوم اندیشه ها، رازهای سربه مهرزندگی را برای اوفاش می سازد و در تاریکی اوهام شمع پرفروغ چگونه بودن رابر می افزود. فرهنگ مبنایی است برای توجیه رفتار انسان، انسان ها برای توجیه کردن اعمالش در کارها باید به فرهنگ رجوع کنند. فرهنگ افعال انسان را تک به تک شکل می دهد. فرهنگ هر جامعه را ثقل معنوی ان اجتماع در مجموعه هستی نیز تعریف کرده است انقلاب اسلامی در متن و جوهره ی اصلی خویش انقلابی فرهنگی است. با توجه به واقعیات موجود، تشکیل در وجود تهاجم فرهنگی نشان دهندهی نوعی ضعف خصلتی و یا بینشی است.

مخاطبان تهاجم فرهنگی

تهاجم فرهنگی واقعیتی است که  وجوه پنهان آن بسیار فراتر از تابعاد آشکار آن است به همین دلیل درک آن نیاز ضد دقت نظر و حساسیت ک امل به ارزش های انقلابی- اسلامی است. تهاجم فرهنگی مخاطبان خاص و عامی دارد که به دقت انتخاب شده اند و در قبلا هر یک از آنها روش های خاصی به کار گرفته می شود. در طیف اول انی مخاطبان، قشرهای تحصیل کرده و دانشگاهی و بهتعبیر دیگر کسانی قرار دارد که از دیدگاه سازمان دهندگان تهاجم فرهنگی، کادرهای آینده نظام محسوب می شوند.

جهت دانلود متن کامل مقاله تهاجم فرهنگی کلیک نمایید

چگونه فرزندان خلاق داشته باشیم

چگونه فرزندان خلاق داشته باشیم

مقدمه:

شما می خواهید کودکانتان در زندگی احساس خوشبختی کنند و ناراحتی اعصاب نداشته باشند و می خواهید کمک کنید تا آنها مهارتها و ویژگیهای خاصی را کسب کنند که در تمام مدت عمر مورد استفاده آنها باشد و زندگی عالی داشته باشند در ضمن می داید که قرار نیست کودکان این مهارتها را در کلاس یاد بگیرند در واقع در مدارس برنامه ای برای پرورش انسان توانمند وجود ندارد لذا کودکان باید باورهای سازنده را در دنیای واقعی بیاموزند. فرزندان باید احساسات خود را کنترل و هدایت کنند برای این کار هیچ قاعده ی خاصی وجود ندارد که بتوان آن را حفظ نمود هیچ آزمونی برای آن برگزار نمی شود هیچ نمره ای ارائه نمی شود مگر اینکه آنها درست تربیت شوند و بتواند از توانمندیهای خود در زمانهای مختلف استفاده درستی نمایند.

توصیف وضعیت موجود:

ما دانش آموزان کلاس سوم راهنمایی در مورد خلاقیت دانش آموزانی که در این مدرسه هستند بررسی می کنیم.

گردآوری اطلاعات و شواهد:

۱- بگذارید فرزندانتان ببینند که شما می خوانید:

اگر می خواهید فرزندانتان در مدرسه موفق باشد و اگر می خواهید به مطالعه عشق بورزد اگر می خواهید فرزندتان را کتاب خوان بار بیاورید خودتان باید مطالعه کنید اگر اهل مطالعه نیستید مقداری کار می برد: ۱- باید ببینید که به خواند چه مطالبی علاقه دارید. ۲- باید در خانه کتاب داشته باشید. ۳- باید تلویزیون را خاموش کنید. ۴- باید کاری در نظر بگیرید که فرزندانتان در زمان مطالعه شما به آن بپردازند (چطور است به آنها کتاب بدهید؟) اگر وقت بگذارید و کتاب بخوانید به طور غیر مستقیم به فرزندتان می گویید که خواندن مهم است اما اگر برایش سخنرانی کنید و او را پند و اندرز دهید و برایش موعظه کنید هرگز نمی توانید این پیام را به او منتقل کنید.

جهت دانلود متن کامل مقاله چگونه فرزندان خلاق داشته باشیم کلیک نمایید

خانواده و نقش آن در گرایش جوانان به نماز

خانواده و نقش آن در گرایش جوانان به نماز

چکیده

مهمترین دوره عمر انسان دوران نوجوانی و جوانی است این دوره مصادف است با بروز بیداری های متعدد که هر کدام می توانند زمینه ای باشند برای رشد و سعادت و در صورت عدم هدایت آنها موجب بدبختی و سقوط انسان می شود مانند: بیداری فطرت، بیداری مذهب، بیداری جهان بینی و بیداری وجدان

در هر کدام از بیداری ها باید به تربیت صحیح، محیط مناسبی را بوجود آورد تا رشد و تعالی جوان را به همراه داشته باشد. در دوره جوانی، شرایط و امکاناتی پدید می آید که گرد و خاک فطرت به کنار می‌رود و با هشیاری فطرت مذهب هم بیدار می شود. این بیداری در نوجوان عاملی برای رشد معنوی و اخلاقی می شود دید و بینش و نگرش خاص نسبت به جهان در او بوجود می آید جهان بینی او عوض می شود و وجدان هم در او بیدار شده و خود رای خویشتن قاضی و داور است اگر گناه و خطایی مرتکب شود خود را سرزنش می کند این بیداری خود از عنایات لطیف الهی و عاملی برای خود کنترلی است.

درآموزش و تعلیم هر موضوع، اصول و مبانی ساختار آن موضوع از اهیمت ویژه و اساسی برخورداراست نیاز به پرستش ونیایش یکی از نیازهای اساسی و عمیق است که در عمق روان بشر وجود دارد. انسان به اقتضای فطرت الهی خود و به دلیل آنکه موجودی است چند بعدی و به اعتبار کرامتی که دارای میل ها و جاذبه های معنوی است که سایر موجودات فاقد آن هستند.

بنابراین در دعوت جوانان و نوجوانان به دین و نماز باید به گونه ای عمل کنیم که آنها احساس آزادی کنند یعنی نباید هیچ گاه آنها را مجبور به دینداری کنیم یا برای انیکه مثلاً دیندار شوند به آنها مزایای زیادی بدهیم باید بتوانیم آنها را به عقیده ای معتقد کنیم، آن اعتقاد درونی خواهد بو. یعنی اعتقاد که نه برای جلب منفعت است و نه به دلیل ترس از قدرت خانواده مهمترین متولی تعلیم و تربیت دین بچه هاست برای انجام درست اینکار باید ابتدا انس دینی ایجاد شود و بچه عادت کند به انجام تعالیم دینی از جمله نماز بعد معرفت دینی بوجود می آید با استدلال و تجربه و تحلیل مسائل دینی زمینه تفکر دینی فراهم می گردد برای تجزیه و تحلیل مسائل دینی، لازم است با استفاده از سخنان بزرگان، اشعار ارزشمند سعدی، مولوی. حافظ و … زمینه جذابیت و آشنایی با رازها و اسرار نماز و تفکر برای نیل به معرفت دینی را فراهم کنند.

جهت دانلود متن کامل مقاله خانواده و نقش آن در گرایش جوانان به نماز کلیک نمایید

خصوصیات کودکان ۵ تا ۹ ساله از لحاظ دینی

خصوصیات کودکان ۵ تا ۹ ساله از لحاظ دینی

هدف و اهمیت :

خصوصیات کودکان ۵ تا ۹ ساله :

همانطور که می دانیم سن ۵ تا ۹ سال سن بسیار حساسی است و کودکان در این سن که جزء دورة دوم زندگی حساب می شود و سن ورود به محیط آموزشی می باشد ، آموزش را به صورت رسمی آغاز می کنند حال چه کودک ۵ ساله به کودکستان وارد شود و چه در سن ۷-۶ سالگی پا به کلاس اول و مدرسه بگذارد .

این دوره از زندگی به قول پیامبر اکرم ( ص ) کودک از مرحله خودمداری خارج می شود و به مرحلة پذیرش رسیده است مرحله أی که در آن به مرحلة تصمیم گیری نرسیده و زمینه فکری انضمامی دارد و به شکل دادن و کنترل و هدایت محتاج است از این رو اطاعت از مربیان برای وی به طور جدی مطرح می شود .

پس اهمیت بررسی این دوره به خاطر آغاز آموزش به صورت رسمی و آغاز دوران جدایی از محیط خانه و پا گذاشتن به محیط اجتماع است پس بنابر همین اهمیت و ارزش این دوران مایه بررسی خصوصیات کودکان در این دوران را موضوع تحقیق خود قرار داده ایم . امید است که بتوانیم با مطالعه خصوصیات کودکان ۵ تا ۹ ساله بهتر با آنها رفتار کرده و آموزشهای درست رابه آنها بدهیم .

مقدمه :

در تعلیم و تربیت اسلامی دو عامل مهم در تمام مراحل تربیت نقش اساسی دارد :

۱وراثت ۲ محیط .

نقش وراثت : بسیاری گمان می کنند تربیت کودک بعد از تولد آغاز می شود در حالی که اسلام تربیت کودک را قبل از تولد و حتی شروع تربیت را قبل از ازدواج ذکر  می کند .

نقش وراثت در تربیت کودک . بسیاری گمان می کنند تربیت کودک بعد از تولد آغاز می شود در حالی که اسلام تربیت کودک را قبل از تولد و حتی شروع تربیت را قبل از ازدواج ذکر می کند نقش محیط در تربیت کودک مثلاً در مورد غذای کودک که امام حسین در روز عاشورا مردم موعظه کرد و اثری ندید چنین فرمود شکمهای شما از لقمه های حرام پر شده است ) بنابراین لقمة حرام هم در کودک و هم از بزرگسالان زمینه پند پذیری را از بین می برد یا اثر اولین صدا در گوش کودک ، گوش کودک در زمانی که هنوز با صدای انسان آشنا نشده اگر با طنین ملکوتی « الله اکبر » اُنس بگیرد و سایر فرازهای اذان و اقامه را بشنود برای همیشه این نغمه ها و نامهای مقدس آرام بخش او خواهد بود شاید فطرت پاک و قلب نورانی کودک بیش از بزرگسالان با ذکر نام خدا آرام می گیرد .

جهت دانلود متن کامل مقاله خصوصیات کودکان ۵ تا ۹ ساله از لحاظ دینی کلیک نمایید