تحقیق و مقالات علوم تربیتی

مقاله و تحقیق و پایان نامه رشته علوم تربیتی

تحقیق و مقالات علوم تربیتی

مقاله و تحقیق و پایان نامه رشته علوم تربیتی

خانواده و آسیب های روانی موجود در آن

خانواده و آسیب های روانی موجود در آن

خانواده، واژه‌ای پرمعناست که وقتی به آن فکر می‌کنیم موجی از احساس و عاطفه را در ما برمی انگیزد.
خانواده جایگاه آسایش و اطمینان، اولین نهاد اجتماعی و اساس و بنیان هر جامعه است; مفهومی که امروزه در کشورهای توسعه یافته می‌رود که فضای اصیل خود را از دست بدهد.
به راستی خانواده یعنی چه و آیا وجود آن ضرورت دارد ؟ در فرهنگ اسلامی، خانواده به مثابه دژی استوار و نهادی مقدس، بیشترین مسیولیت را در رشد و تحول، تربیت و تعالی و سعادت انسان بر عهده دارد.
نقطه آغاز شکل گیری خانواده زمانی است که دو فرد بالغ( یک زن و یک مرد) با هدف تشکیل خانواده به یکدیگر می‌پیوندند.
به‏نظر ویرجنیاستیر( ١۳۷۶) خانواده‌‌هایی که دارای عملکرد مطلوب هستند مشکلات خود را در زمان بندی‏‌‌های خاص حل می‌کنند و از فلج و خشک نمودن فرآیندهای تعاملی در خانواده اجتناب کرده و وقتی اتفاق و مشکلی در خانواده رخ می‌دهد از مچ گیری و جستوجوی فرد گناهکار خودداری می‌کنند، در حالی که در خانواده‏‌‌های مشکل دار وقتی مشکلی رخ می‌دهد آن را به گردن یکدیگر می‌اندازند و در آخر یک نفر که ضعیف‌تر است و نمی‌تواند از خود دفاع کند باید بار همه گناهان و مشکلات را به دوش بکشد.فرهنگ خانواده در شخصیت افراد، و افراد در جامعه اثر می‌گذارند.
«این گروه( خانواده) هم کانون محبت و احترام است و هم مرکز انضباط و اقتدار؛ پس بیش از گروه‌های دیگر در کودک تاثیر می‌گذارد و به زودی گروه راهنمایی او می‌گردد.
کودک بر اثر محبت شور انگیز و اقتدار آرامش بخشی که در خانواده می‌بیند، می‌کوشد تا هر چه بیش‌تر با آن همنوایی کند؛ از این رو، خواه‎‎ ‎ناخواه، هنجارهای آن را می‌پذیرد و اعضای آن را الگو قرار می‌دهد.
خانواده، گذشته از آن که نخستین گروه راهنمایی کودک است، نخستین گروه عضویت او نیز می‌باشد؛ لذا آسان‌تر و سریع‌تر از گروه‌های بعدی در شخصیت او رخنه می‌کند.تاثیر خانواده در شخصیت اعضای کم سال خود بسیار عمیق است.
بنابراین، تحقیق و بررسی آسیب‌شناسی خانواده، به ویژه در فرآیند تکامل انسان، نفش موثری ایفا می‌کند.ازدواج که یکی از بنیادهای مقدس اسلام و عامل تکامل بشریت به شمار می‌رود، زمانی می‌تواند مطلوب و موفق باشد، که سرمنشا آن خانواده‌های اصیل، بافضیلت و شرافتمند باشند، و گرنه یکی از عوامل عدم استحکام خانواده و طلاق‌های روزافزون در جهان معاصر، خانواده‌های به هم ریخته و نابسامان و بی‌بنیاداند، که در نتیجه‌ فرزندانی محروم از پدر، مادر و کانون دلپذیر خانواده را به دنبال خواهد داشت.

منبع : مقاله خانواده و آسیب های روانی موجود در آن

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.