تحقیق و مقالات علوم تربیتی

مقاله و تحقیق و پایان نامه رشته علوم تربیتی

تحقیق و مقالات علوم تربیتی

مقاله و تحقیق و پایان نامه رشته علوم تربیتی

ویتامین ها

ویتامین ها

از سوی دیگر،مقدار زیاد این ویتامین سبب کاهش مصرف مس در سلولها می شود،بنابراین برای حفظ سلامتی مطلوب لازم است بین مصرف ویتامینها و سایر مواد غذایی تعادل مناسبی برقرار شود. ویتامین ای در کنار سایر مواد مغذی از قبیل روی و ویتامین ث باعث افزایش تولید اسپرم و هورمون های جنسی و مولد انرژی در بدن مردان می گردد، از اینرو کمبود ویتامین E با عوارضی مانند کاهش تمایلات جنسی همراه خواهد بود. مشکلات مصرف زیاد این ویتامین نسبت به سایر ویتامین‌های محلول در چربی کمتر است، زیرا بدن تحمل مقادیر زیاد آن را نسبتاً دارد. همچنین از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه این ویتامین این است که بدن از دیگر ویتامین‌های محلول در چربی استفاده نمی‌کند و کمبود این ویتامین‌ها در بدن به وجود می‌آید. باعث می‌شود مدت زمان انعقاد خون زیاد شود و حتی مصرف بیش از اندازه آن (بیشتر از ۴۰۰واحد) خطر مرگ به همراه دارد.

ویتامین ها

ویتامین ها مواد آلی غیر از قندها، لیپیدها و پروتئین ها هستند که وظایف متعددی را در بدن بر عهده دارند و به دو گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند. طبق تحقیقات صورت گرفته،ویتامین هایی که می توانند تأثیراتی روی سیستم شنوایی داشته باشند شامل ویتامین C- A- C- E- B12 است. ویتامین‌ها نقش حیاتی برای سلامت انسان داشته و وجود آنها در بدن برای ادامه بقا لازم و ضروری است. ویتامین‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ برخی محلول در آب و برخی محلول در چربی هستند.

منبع : مقاله ویتامین ها

نقاشی و نقاشی درمانی

نقاشی و نقاشی درمانی

با وجودی که هزاران سال است که مردم از هنر به عنوان راهی برای بیان، ارتباط و بهبود یافتن استفاده می‌کنند اما هنردرمانی به صورت رسمی از میانه‌های قرن بیستم شکل گرفته است.
سایمون معتقد است که هنر در مانی یا روان در مانی هنری مستلزم توجه به نیازهای روانی بیماران، نظیر نیاز به آزادی، اظهار وجود و آرامش است وبر همین اساس نیازمند توجه به جزییات مهارتهای هنری نیست و فعالیت‌ها و تولیدات هنری را نه به خاطر رویکرد زیبایی شناسانه آن‌ها بلکه به دلیل نقش روانکاوانه و درمانگرشان مورد توجه قرار می‌دهد.
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی نقاشی درمانی در کاهش پرخاشگری دانش آموزان دختر نارساخوان انجام شد.
جامعه‌ آماری پژوهش، شامل کلیه‌ دانش آموزان دختر نارساخوان مراجعه کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهر کرمانشاه بود که از میان آنها نمونه‌ای به حجم 120 نفر به روش نمونه گیری موجود انتخاب شد و پس از تکمیل پرسشنامه پرخاشگری آیزنک 30 نفر که بیشترین نمره را داشتند، انتخاب گردید و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند.
گروه آزمایش به مدت 6 جلسه به نقاشی آزاد پرداختند.
نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون پرخاشگری در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد.

نقاشی درمانی
از یافته‏‌‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که نقاشی درمانی در کاهش ‌رفتارهای پرخاشگرانه دانش آموزان دختر دچار نارساخوانی موثر استودکان ناشنوا به دلیل نقص شنوایی خود با مشکلات روان شناختی متعددی رو به رو هستند.
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر هنردرمانی با رویکرد نقاشی بر کاهش تنهایی و ناامیدی کودکان ناشنوای پسر صورت گرفت.
به این منظور از بین کودکان ناشنوای 7 تا 10 ساله شهر اصفهان، تعداد 30 نفر که ملاک‏‌‌های ورود به پژوهش را دارا بودند به شیوه نمونه گیری چندمرحله ای، انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه شاهد و مورد گمارده شدند.
برای جمع آوری داده‏‌ها از مقیاس ناامیدی کودکان Kazdin و مقیاس تنهایی Asher که روایی و اعتبار آنها تایید شده است، استفاده شد.
داده‏‌‌های به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

منبع : مقاله نقاشی و نقاشی درمانی

مدیریت دانش

مدیریت دانش

امروزه دانش و سرمایه‏‌‌های فکری سازمان‏‌ها یکی از مزیت‏‌‌های اصلی رقابت محسوب می‌شود و می‌توان اذعان داشت که دانش، قلب اقتصاد جهانی است و این امر مستلزم شناسایی عوامل کلیدی موفقیت و اقدام عملی برمبنای این عوامل تاثیر گذار در مراحل مختلف طراحی و استقرار سیستم مدیریت دانش است.
از ابزار پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده‏‌ها از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار spss و Lisrel بهره گرفته شد.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد که بین اجرای بهینه­تر سیستم مدیریت دانش با مولفه­های­( ­فناوری اطلاعات، شاخص توانمندی ساختار و فرهنگ سازمانی، عنصر توانمندی مدیریتی و عنصر فرایند مدیریت دانش) رابطه معناداری وجود دارد.
محیط رقابتی جهان حال حاضر، مدیریت دانش بعنوان ابزاری توانمند جهت حفظ موقعیت رقابتی و مدیریت نوآوری و عامل کلیدی برای بقا در سازمانها تلقی گردیده است.

مقاله مدیریت دانش
بدلیل داشتن پتانسیل مناسب تا کنون مدیریت دانش در صنایع بزرگ جهت پیاده سازی و اجرا مطرح گردیده است و صنایع کوچک و متوسط کمتر به آن توجه نموده‏‌اند.
در این مقاله با بیان مرور ادبیات موضوعی موجود به ضرورت توجه صنایع کوچک و متوسط به مدیریت دانش و ظرفیتها و محدودیت‏‌‌های موجود به این نتیجه رسیده‌ایم که مدلهای پیاده سازی مدیریت دانش در صنایع بزرگ درSME‏‌ها قابل اجرا نیست و نمی‌توان مدل یکسانی برای آنها تجویز نمود در انتها نیز چارچوب کلی جهت پیاده سازی مدیریت دانش درSMEها ارایه شده است.
سازمان‌های کنوین، اهمیت‌ بیشتری جهت درک، انطباق‌پذیری و مدیریت تغییرات محیط پیرامون قایل شده و در کسب و به کارگیری‌ دانش و … در این بخش انواع مقاله مدیریت دانش ارایه شده است.
مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی( به انگلیسی: Knowledge management- KM) به معنای در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز، در اختیار افرادی که نیازمند آن‌ها هستند، قرار گیرند تا آن‌ها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند.
مدیریت دانش، شامل یک سری استراتژی و راهکار برای شناسایی، ایجاد، نمایندگی، پخش و تطبیق بینش‌ها و تجارب در سازمان می‌باشد.
برنامه اجرایی مدیریت اندوخته‌های علمی، بر این دو جز اصلی، بنا می‌شود.

منبع : مقاله مدیریت دانش

نظریه ها و مدل های مدیریت دانش

نظریه ها و مدل های مدیریت دانش

در مورد چند واژه و به عبارتی چند موضوع که در بیشتر مدل‌های مدیریت دانش به نوعی بر آنها تاکید شده است، توضیحاتی داده می‌شود. مدل هیسیگ ( ۲۰۰۰ )از چهار فرایند زیر تشکیل شده است: – به کار ببرید: چهارمین فرایند، از این ایده آغاز می‌شود که ایجاد دانش، بیشتر توسط کاربرد عینی دانش جدید میسر اس ت، این عنصر، دایره فرایند مرکزی مدیریت دانش متحد را تکمیل می‌کند. مفهوم دانش پنهان ودانش آشکار توسط نوناکا برای طرح ریزی نظریه یادگیری سازمانی طبقه بندی شده است. این مدل بر خلاف مدلهای پیشین، تمرکز خود را بر دو نوع دانش آشکار و نهان مبذول داشته، به نحوه تبدیل آنها به یکدیگر و نیز چگونگی ایجاد آن در تمامی سطوح سازمانی (سطح فردی، گروهی و سازمانی) توجه دارد. بر پایه مدل نوناکا و تاکوچی مراحل زیر برای انتقال (تبدیل) این دو نوع از دانش، در سطوح گوناگون سازمان انجام شوند.

مدل های مدیریت دانش

برای درک بهتر مدیریت دانش، دانستن مفاهیم اساسی و تئوری های مهم در این زمینه لازم و ضروری است. تحقیقات انجام شده در این بخش، چارچوب خوبی را برای درک بهتر مدیریت دانش در زمینه موضوعی علوم اطلاع رسانی و فن آوری اطلاعات فراهم می آورند. داده‌ها مواد خام و عناصر مورد نیاز برای تصمیم‌گیری به شمار می‌آیند. اطلاعات واژه \"inform\" در انگلیسی به معنای \"شکل دادن\" بوده و \"information\" نیز به معنی شکل دادن بینش و دید دریافت‌کننده اطلاعات است. دریافت اطلاعات به این معنی است که درک گیرنده نسبت به مسائل تغییر کند و داوری‌ها و رفتارهای او دگرگون شود. داده‌ها زمانی به اطلاعات تبدیل می‌شوند که ارائه‌دهنده آنها معنی و مفهوم خاصی به آنها ببخشد. دانش از اطلاعات و اطلاعات از داده‌ها ریشه می‌گیرند. تبدیل اطلاعات به دانش در عمل بر عهده خود بشر است. دلیل ارزشمند دانستن دانش، عملی‌تر بودن آن در مقایسه با داده‌ها و اطلاعات است.

منبع : مقاله نظریه ها و مدل های مدیریت دانش

مزیت رقابتی

مزیت رقابتی

هدف پژوهش حاضر تحلیل تاثیر شبکه‏‌‌های کسب وکار بر مزیت رقابتی پایدار با توجه به متغیرهای میانجی و تعدیل گر در شرکت‏‌‌های مستقر در پارک‏‌‌های علم و فناوری کشور است.
به هر حال، کاستی‏‌‌های تیوری‏‌‌های مزیت رقابتی سبب جهت گیری‏‌‌های جدید شده است، بهطوری که در حال حاضر، تیوری مزیت رقابتی به ترکیب دیدگاه‏‌ها و توجه به هر دو عنصر درونی و بیرونی برای موفقیت بنگاه تاکید می‌کنند.
نتایج مقاله حاضر برای تمایز میان مفاهیم مزیت نسبی، مطلق و رقابتی، و همچنین بررسی نظری مزیت رقابتی دارای اهمیت است.
با توجه به مبانی نظری مدیریت استراتژیک و نیز مدیریت استراتژیک بازاریابی، سه مجموعه نگرش را در رابطه با مزیت رقابتی می‌توان تبیین کرد.
نگرش اول منابع و قابلیتهای سازمانی، نگرش دوم منابع و قابلیتهای محیطی و نگرش سوم منابع و ارتباطات بین سازمانی وسنرژی حاصل از آن را به‌عنوان منبع مزیت رقابتی بیان می‌کنند.
هر کدام از این نظریات، از زاویه‌ای به موضوع مزیت رقابتی نگریسته‌اند و تفاوت اصلی آنها ناشی از نگاهشان به قلمرو رقابت است، به نحوی که نظریه مزیت رقابتی بر مبنای ویژگیهای سازمان صنعتی( نظریه محیطی) با تاکید بر اهمیت عوامل ساختاری صنعت و موقعیت سازمان در بازار، مرزهای صنعت را مبنای تحلیل و قلمرو رقابت تلقی می‌کند.
از یک سوی، جهانی‌شدن بازارها و گسترش دامنه رقابت ازعرصه‌های ملی به سطح جهانی و از سوی دیگر، عدم وجود چارچوب نظری جامع در رابطه با مزیت رقابتی، ضرورت تلفیق نگرشهای موجود و ارایه یک مدل جامع را با تاکید بر تحلیل رقابت در سطح جهانی بیش از پیش آشکار می‌کند که در این راستا، تحقیق حاضر با درک خلا تیوریک موجود و با استفاده از مبانی نظری موجود، درصدد ارایه یک مدل عمومی جامع در رابطه با مزیت رقابتی است.

مزیت رقابتی
مدل مفهومی تحقیق حاضر، مشتمل بر قابلیتهای محیطی، قابلیتهای سازمانی، قابلیتهای ارتباطی وشبکه‌ای، و هوشمندی رقابتی است و صنعت خودرو به‌عنوان جامعه آماری برای جمع‌آوری اطلاعات میدانی و تست مدل انتخاب شده است.
مزیت رقابتی به عنوان توانایی در رویارویی و غلبه بر رقابت تعریف می‌شود.
معمولا با ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبا و بررسی راهی برای پر کردن شکاف‌های موجود می‌توان راهکارهایی برای ایجاد مزیت رقابتی ایجاد کرد.
شرکت‌ها هنگامی‌که ویژگی‌های بهتری نسبت به رقبا کسب می‌کنند، در واقع مرزی برای رقابت‌شان ایجاد می‌کنند.

منبع : مقاله مزیت رقابتی