تحقیق و مقالات علوم تربیتی

مقاله و تحقیق و پایان نامه رشته علوم تربیتی

تحقیق و مقالات علوم تربیتی

مقاله و تحقیق و پایان نامه رشته علوم تربیتی

علم دینی

علم دینی

مبحث علم دینی، یکی از مباحث چالشی است که با دو رویکرد مخالف و موافق همراه است.
یکی از موافقان نظریهٴ علم دینی، آیت الله جوادی آملی دام‌ظله است.
در مسیلهٴ چگونگی تحقق علم دینی، رویکرد حداکثری را به دین می‌پذیرند و معتقدند که دین، شامل تمام علوم می‌شود و علم غیردینی وجود ندارد.
دیدگاه حداکثری علم دینی، دارای سه مرحله است: ١. قرار دادن عقل در هندسهٴ معرفت دینی؛ ۲.
تنفیذ شرع بنای عقلا را؛ ۳.
تبیین کلیات علوم با دلیل نقلی.
این مراحل به صورت تکاملی، همه علوم را در بر می‌گیرد.
استاد جوادی آملی جداانگاری علم و دین را محصول تصوری ناصواب از علم و دین، و تبیین نسبت واقعی علم و دین را در گرو تعیین جایگاه عقل در درون هندسه معرفت دینی می‌دانند.
در این دیدگاه عقل، در برابر نقل، قرار می‌گیرد، نه در برابر دین.
دیدگاه استقلال دو حوزه علم و دین از یکدیگر بر آن است تا از یک سو به تعارض این دو حوزه معرفتی پایان دهد و از دیگر سو، بر نقش علم در اداره عرصه‏‌‌های غیراختصاصی دین تاکید ورزد.
استاد جوادی آملی جداانگاری علم و دین را محصول تصوری ناصواب از علم و دین، و تبیین نسبت واقعی علم و دین را در گرو تعیین جایگاه عقل در درون هندسه معرفت دینی می‌دانند.
در این دیدگاه عقل، همگام با قرآن و سنت، تامین کننده معرفت دینی است و از این رو، معرفت عقلانی و دانش علمی از قلمرو معرفت دینی بیرون نبوده و هرگز در مقابل دین قرار نمی‌گیرد.
در این دیدگاه عقل، در برابر نقل، قرار می‌گیرد، نه در برابر دین.
از این رو، از این منظر، علم یکسره دینی شده و چیزی به نام علم غیردینی وجود نخواهد داشت.

منبع : علم دینی

سلامت سازمانی

سلامت سازمانی

عاملی که در بهبود عملکرد شغلی می­تواند موثر باشد وجود یک سازمان سالم با زیر مجموعه توانمند است.
این مقاله، مبتنی بر کاری پژوهشی، با هدف بررسی تاثیر سلامت سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان با تبیین نقش میانجی توانمندسازیانجام شده که به بررسی ادبیات نظری و آزمون فرضیه­های تحقیق پرداخته است.
در قالب یک پیمایش، برای انتخاب نمونه از جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دستگاه­های اجرایی شهرستان سیرجان، تعداد ۲۷۴ نفر به عنوان نمونه آماری به روش طبقه­ای تصادفی انتخاب شدند.
روایی سازه از روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت.
همچنین بین سلامت سازمانی و عملکرد شغلی و بین سلامت سازمانی و توانمندسازی کارکنان و بین توانمندسازی کارکنان و عملکرد شغلی کارکنان رابطه معنی­داری وجود دارد.
در عصر حاضر نیروی انسانی مسیولیت‌پذیر یکی از منابع کمیاب و در عین حال چالش­برانگیز برای بسیاری از سازمان‌ها و مدیران شرکت­ها محسوب می‌شود.
سلامت سازمانی متغیری است که نقش عمده‌ای در اثربخشی در داخل و خارج از هر سیستم دارد.
در این مقاله تلاش می‌شود تا ابتدا مفهوم سلامت سازمانی و سپس نشانه‏‌‌های سلامت یا بیماری سازمان، سازمان سالم و ویژگیهای آن، عناصر و ابعاد سلامت سازمانی، مدل ایجاد و استقرار نظام اداری سالم، سالم ساختن سازمان، اصول سازمانهای سالم، اقداماتی در جهت سلامت سازمانی، منا بع سلامت سازمانی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد برای داشتن جامعه‌ای سالم باید سازمان‏‌‌های سالم ایجاد کنیم و برای اینکه سلامت سازمانی در یک سازمان ایجاد شود باید جو موجود در آن سازمان شناخته شود.
یکی از چارچوب‏‌‌های نظری سودمند در این مورد سلامت سازمانی است.
از آنجایی که سازمان‏‌ها به عنوان موجود زنده که دارای هویتی مستقل از اعضا خود هستند تصور می‌شوند به گونه‌ای که با این هویت جدید می‌توانند، رفتار کارکنان را تحت تاثیر قرار دهند این شخصیت و هویت می‌تواند دارای بیماری و یا سلامت باشد بنابراین در متون نظری مسایل سازمان و مدیریت با بحث جدیدی روبرو می‌شویم و آن سلامت سازمانی است.
جهت تحلیل این موضوع به تبیین و توضیح مفاهیم، ابعاد و اصول مورد استفاده از دیدگاه صاحبنظران مختلف می‌پردازیم.

منبع : مقاله سلامت سازمانی

مکتب رئالیسم

مکتب رئالیسم

واقع گرایی یا ریالیسم، یک مکتب فلسفی است که مدعی است بین علم و معلوم قابلیت تطابق وجود دارد؛ یعنی علم می‌تواند جهان را چنان که واقعا هست توصیف کند.
هدف علم نزد واقعگرایان توصیف صادق و درست چگونگی اقعیت جهان است.
امنیت ملی و بقای دولت, نقش مرکزی را در رهیافت واقع گرایی ایفا می‌کنند؛ این ارزش‏‌ها هستند که آموزه و سیاست خارجی واقع گرایانه را شکل می‌دهند .
اندیشه‏‌‌های واقع گرایانه، تاریخی طولانی دارد.
از زمان وی تاکنون فیلسوفان واقع گرا هر کدام تفکرات متفاوت داشته‏‌اند و هر چه به زمان حال نزدیک‌تر می‌شویم، بر گستره‏ی تفکرات ریالیستی افزوده می‌شود.
عمده‌ترین معیار برای تمایز ریالیست از ایده آلیست، پذیرش جهان مادی و طبیعی به عنوان یک واقعیت غیر قابل کتمان است و اینکه دانش‏‌ها و ارزش ها، مستقل از ذهن انسان وجود دارند.
با این حال، برخی از متفکران ریالیست علاوه بر عالم مادی به عالم غیرمادی نیز باور دارند.
از اینرو برخی از اندیشمندان، ریالیست‏‌ها را به واقع گرایان علمی یا طبیعی و عقلانی یا قدیمی تقسیم کرده‏‌اند( شفیلد، هری؛ مترجم سرمد، غلامعلی، ١۳۷۵) هدف ما در این مقاله بررسی مکتب ریالیسم و تاثیر آن بر تعلیم و تربیت است تا با بررسی دیدگاه دانشمندان این مکتب و استفاده از اندیشه‏‌‌های مثبت آن در جهت کیفیت بخشی در مسایل یادگیری گام برداریم.
ریالیسم، مکتبی ادبی – هنری است که در اواسط قرن نوزدهم میلادی یعنی در فاصله سال‌های ١۸۵۰ – ١۸۸۰ در اروپا و آمریکا رواج یافت.
این مکتب عکس العملی بود در مقابل مکتب رمانتیک. رمانتیک مکتبی درون گرا و ذهنی بود که برای فرار از واقعیت اکنون، به دنیای گذشته پناه می‌برد که البته این دنیای ساختگی غالبا مبنای واقعی نداشت، اما ریالیسم مکتبی عینی و بیرونی بود که بر بیان واقعیت‌های جامعه تاکید بسیار داشت و معتقد بود که آثار متکلفانه و دیرفهم مکتب‌های رمانتی‌سیسم و کلاسیسیم راه به جایی نمی‌برد و برای نشان دادن تصویر درستی از جامعه باید زبانی بی پیرایه و ساده را برگزید.
[١] پایه‌گذاران اصلی ریالیسم در فرانسه نویسندگان و شاعران کم شهرتی بودند که بهطور صریح با مکتب رمانتیسیم مقابله می‌کردند.
ازجمله این افراد می‌توان به شامفلوری، مورژه و دورانتی اشاره کرد.
نخستین عرصه‌ای که ریالیسم توانست در آن خودی نشان بدهد، هنر نقاشی بود و گوستاو کوربه( ١۸١۹ – ١۸۷۷ م) یکی از پیشگامان آن محسوب می‌شود.

منبع :مقاله مکتب رئالیسم

مهاجرت نخبگان در ایران

جامعه و نمونه آماری، شامل دانشجویان( دختر و پسر) استعداد درخشان دانشگاه سمنان( ١١۴ نفر) در نیمسال دوم تحصیلی ۹۶-۹۵ بود.
یافته‌های پژوهش، ۷ عامل اصلی به‌عنوان عوامل موثر بر گرایش به مهاجرت دانشجویان نخبه از دانشگاه سمنان را نشان داد که در این میان، عوامل علمی آموزشی و روان‌شناختی به ترتیب بالاترین میانگین را به خود اختصاص دادند؛ همچنین نتایج آزمون‌های نیکویی برازش مدل‌های کمی، نیز برازش مناسب مدل نهایی عوامل موثر بر گرایش به مهاجرت دانشجویان نخبه را از دانشگاه سمنان تایید کرد.
نتایج نشان داد که مسیله مهاجرت دانشجویان نخبه از دانشگاه مطابق با یافته‌های پژوهش، تنها براساس یک متغیر، مورد بررسی و تحقیق قرار نمی‌گیرد بلکه متغیرهای متعددی همچون عوامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، سازمانی، روان‌شناختی و علمی آموزشی در ارتباط با یکدیگر و به‌طور هم‌زمان در نظر گرفته می‌شوند.
متاسفانه جمهوری اسلامی ایران ازجمله کشورهایی است که به طور پیوسته با پدیده فرار مغزها روبرو بوده است.
پژوهش حاضر، ازنظر هدف یک پژوهش کاربردی و از نظر نحوه‏ی گردآوری داده‏‌‌های موردنیاز، یک پژوهش توصیفی و تحلیلی از نوع همبستگی میباشد.
جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان سال تحصیلی ۹۴-۹۳ و دانش آموختگان سال تحصیلی ۹۵-۹۴ صاحب استعدادهای برتر و نخبه ۵ دانشگاه مهم کشور بودند که تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان بوده و محل تحصیل یا سکونت آنها شهرتهران و تعداد آنها در مجموع ۲۸۹۷ نفر بود.
ازاینرو تعداد ۴۰۰ پرسشنامه توزیع گردید که ۳۴۸ پرسشنامه عودتداده شده و قابل استفاده قرار گرفت.
گردآوری داده‏‌ها با استفاده از ابزار پرسشنامه انجام یافته و تحلیل مدل‏‌ها در هر بخش بارویکرد مدل یابی معادلات ساختاری و با نرم افزارهای SPSS و Smart-PLS انجام یافت.
پایایی سازه‏‌‌های تحقیق نیز بااستفاده از شاخص آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت.
همچنین سازه‏‌ها ازنظر روایی همگرا در حد بسیارقابل قبولی قرار گرفتند.
نتایج تحلیل داده‏‌ها در قالب مدل روابط اصلی مشخص نمود که تسهیلات و حمایت‏‌‌های بنیاد ملی نخبگان در سطح دانشجویان و دانش آموختگان بر کاهش تمایل اجتماع نخبگانی به مهاجرت موثر است و این تاثیر منفی ومعنادار می‌باشد.
ازاینرو پیشنهاد می‌گردد که این تسهیلات بهطورکلی توسط بنیاد ملی نخبگان ادامه یافته و تقویت گردند.

منبع: مقاله مهاجرت نخبگان در ایران

فعالیت بدنی و سلامت روان

فعالیت بدنی و سلامت روان

متخصصان سلامت در طی مطالعات طولانی از اثرات مفید فعالیت بدنی و ورزش حمایت کرده اند.
در مقایسه با افراد فعال، خطر دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا و دیگر مشکلات و بیماریهای دیگر در افراد غیر فعال بیشتر است.
در حالیکه فعالیت بدنی اغلب به دلیل فواید مثبتی که بر سلامت جسمی دارد شناخته می‌شود، بسیاری از تحقیقات افزایش سلامت روانی را در نتیجه افزایش فعالیت بدنی نشان داده اند.
افراد با اختلالات روانی بیشتر در معرض مرگ زود هنگام می‌باشند.
که همه این یافته‏‌ها نیز دلیل بر اهمیت سلامت روانی می‌باشد.
اثرات مفید فعالیت بدنی روی سلامت روان بسیار چشمگیر است.
اثرات مثبت فعالیت بدنی بر روی افسردگی، اضطراب و استرس تایید گردیده است.
علاوه بر این در برخی از مردم فعالیت بدنی می‌تواند در مقابله با برخی از علایم اسکیزوفرنی نظیر توهمات شنیداری مفید باشد.
همچنین فعالیت بدنی می‌تواند از منزوی شدن افراد با اختلالات روانی از اجتماع جلوگیری کند.

فعالیت بدنی و سلامت روان
هدف پژوهش، بررسی رابطه فعالیت‏‌‌های بدنی( دویدن و دراز و نشست) با سلامت روانی دانشجویان پلیس زن می‌باشد.
این پژوهش وضعیت کنونی فعالیت جسمانی و رابطه آن با سلامت روانی دانشجویان را در جامعه تحت بررسی خود مورد مطالعه قرار داده است.
روش تحقیق این پژوهش از نوع همبستگی و مقایسه‌ای است.
ابزارهای اندازه گیری شامل پرسشنامه ویژگی‏‌‌های فردی و سلامت روانی گلدبرگ( GHQ) که در ایران اعتباریابی شده است، به همراه آزمون‏‌‌های بدنی می‌باشد.
متغیرهای پژوهش شامل دویدن ۵۴۰ متر و دراز و نشست و متغیرهای روانی تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است.
تجزیه و تحلیل آماری داده‏‌‌های تحقیق در دو بخش آمار توصیفی، شامل توزیع فراوانی، میانگین و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و t مستقل مورد بررسی قرار گرفته اند.
سطح معنی دار( p=

منبع : مقاله فعالیت بدنی و سلامت روان