تحقیق و مقالات علوم تربیتی

مقاله و تحقیق و پایان نامه رشته علوم تربیتی

تحقیق و مقالات علوم تربیتی

مقاله و تحقیق و پایان نامه رشته علوم تربیتی

پیشگیری از جرائم

پیشگیری از جرائم

جرم و ترس از جرم از دغدغه‌های رایج در جوامع مختلف است.
جز معدودی از کشورهای اسلامی که به تبعیت از سیستم جنایی اسلام توجه قابل توجهی به تدابیر متنوع پیشگیرانه داشته‌اند، در سایر ملل، این تدابیر صبغه واکنشی و سرکوبگرانه داشته و به شکل مجازات ظاهر و از طریق سیستم عدالت کیفری اعمال می‌شده است.
لذا لازم و ضروری است که قبل، حین و بعد از ساخت این گونه اماکن از نظرات کارشناسان امنیتی در راستای پیشگیری از وقوع جرم استفاده بهینه گردد.
همچنین توجه به ارتباط بین محیط‏‌‌های تجاری و ساختار شهر‏‌ها و افزایش ایمنی آن از طریق بهبود در طراحی محیط، مقوله‌ای است که در بسیاری از کشور‏‌ها توجه لازم به آن نشده است.
با طراحی فیزیکی مناسب می‌توان حداکثر بهره را جهت افزایش امنیت فضا‏‌‌های تجاری برده و زمینه فعالیت بهینه افراد در این محیط‏‌ها را فراهم نمود.
پیشگیری در لغت به معنای جلوگیری، دفع و جلو مرض را گرفتن می‌باشد.
 پیشگیری از وقوع جرم در دو مبحث جزای عمومی ‌و جرم‌شناسی به صورت متفاوت بررسی می‌شود.
در جرم شناسی پیشگیری از وقوع جرم را می‌توان در هر وضعیتی که از وقوع جرم جلوگیری می‌شود بحث کرد؛ مثل ایجاد محیط امن برای فرزندان، ایجاد آموزش و پرورش و.
..، اما حقوق جزای عمومی، پیشگیری از وقوع جرم را در بحث اهداف اعمال مجازات‌‌ها و اقدامات تامینی بررسی می‌کند؛ به این معنا که یکی از اهدافی که با اجرای مجازات‌ها و اقدامات تامینی دنبال می‌شود، پیشگیری از وقوع بزه می‌باشد.
پیشگیری از جرم یکی از جلوه‏‌‌های سیاست داخلی است که ارتباط تنگاتنگی با نظام سیاسی حاکم بر جوامع بشری دارد واز مولفه‏‌‌های موثر ومهم در ایجاد جامعه امن است.
برای دسترسی به امنیت در جامعه،شناخت فرایندهای اجتماعی ناهمگون وسرانجام،جلوگیری از رشد این فرایندها از طریق تدوین واجرای برنامه پیشگیری ضروری است.
امروزه در نظام‏‌‌های پیشرفته،تدوین برنامه پیشگیری از جرم از اهمیت زیادی برخوردار است.
به موجب بند١۵ اصل ١۵۶ قانون اساسی ایران«پیشگیری از جرم به عهده قوه قضاییه است»بنابراین شایسته است قوه قضاییه باتشکیل تهادی ضمن دعوت از صاحب نظران وانجام مطالعات دقیق وهمه جانبه برای شناخت عوامل جرم زا وراهکارهای پیشگیری از جرم،اقدامات اجرایی را مدیریت نماید.

 منبع : پیشگیری از جرائم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.