تحقیق و مقالات علوم تربیتی

مقاله و تحقیق و پایان نامه رشته علوم تربیتی

تحقیق و مقالات علوم تربیتی

مقاله و تحقیق و پایان نامه رشته علوم تربیتی

بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانش‌آموزان

بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانش‌آموزان

چکیده

این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان  صورت گرفته است.

جامعة آماری، دانش‌آموزان  که جمعاً ۶۱۰ نفر دانش‌آموزاعم از دختر و پسر را شامل می‌شود، می‌باشد.

۴۰ نفر به عنوان نمونه آماری از بین این دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شد که ۲۰ نفر پسر و ۲۰ نفر دختر می‌باشد.

آزمون ارزیابی عزت نفس آنها، پرسشنامه ۵۸ سؤالی عزت نفس کوپر اسمیت و نمره معدل ترم قبل بیانگر نمره پیشرفت تحصیلی آنهاست.

هدف از تحقیق حاضر آزمودن این فرضیه است که در بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در بین دانش‌آموزان رابطه وجود دارد.

همچنین بین عزت نفس با جنسیت رابطه وجود دارد.

پس از اجرای آزمون و تجزیه و تحلیل آماری و برآورد نتایج زیر بدست آمد:

۱-ضریب همبستگی در پسران ۹۶/۰ و در دختران ۹۳/۰ مثبت می‌باشد و ضریب همبستگی بسیار بالایی است بنابراین فرضیه اول تأیید می‌شود و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی‌داری دارد.

۲-ضریب همبستگی در دختران با پسران تفاوت معنی‌داری ندارد زیرا در هر دو همبستگی خیلی بالاست بنابراین عزت نفس با جنسیت رابطه ندارد.

مقدمه:

یکی از مهم‌ترین صفات بشری برای رسیدن به هدف‌هایی که انسان در پیش دارد عزت نفس است برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی، قدرت تصمیم‌گیری و ابتکار، خلاقیت، سلامت فکر و بهداشت روانی ارتباط مستقیمی با میزان عزت نفس و احساس خود ارزشمندی دارد.

منظور از عزت نفس، احساس و تصوری است که فرد به مرور زمان نسبت به خویشتن در ذهن می‌پروراند. به عبارت ساده‌تر، عزت نفس یعنی، ارزیابی فرد از خودش، حال این برداشت و ارزیابی می‌تواند مثبت و خوشایند باشد، یا منفی و ناخوشایند.

جهت دانلود متن کامل تحقیق بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانش‌آموزان کلیک نمایید

بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی به مانند افسردگی– اضطراب و کمرویی و ترتیب تولد

بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی به مانند افسردگی– اضطراب و کمرویی و ترتیب تولد

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی به مانند افسردگی– اضطراب و کمرویی و ترتیب تولد دانش آموزان  است که فرضیه های عنوان شده عبارت است از مقایسه افسردگی و اضطراب و کمرویی – در بین فرزندان اول و آخر و رابطه آنها با ترتیب تولد که جامعه مورد مطالعه دانش آموزان مقطع سوم دبیرستان شهر ابهر است که از بین ۸۵۰ نفر دانش آموز ۸۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده و آزمون بر روی آنها اجرا گردیده که آزمونهای مورد استفاده آزمون اضطراب و افسردگی و کمرویی است که نتایج بدست آمده را با روش آماری ضریب همبستگی و t متغیر مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار داده ایم و نتایج بدست آمده نشان می دهد که بین ترتیب تولد و افسردگی و اضطراب و کمرویی رابطه معنی داری وجود دارد و تفاوت بین این مقیاس ها در فرزندان اول و آخر وجود دارد و سطح معنی داری آن برابر ۰۵/۰ ≤ α است .

مقدمه

اختلالات رفتاری ناپسند و خشم برانگیز ممکن است نخستین نشانه های درگیری نوجوانان با یک سلسله عاطفی باشند تند خویی ، پرخاشگری و امتناع از رفتن به مدرسه اغلب مدتها قبل از بر ملا شدن اضطراب نوجوان چهره خود را نشان می دهند که معمولاً این اضطرابها ناشی از محیط خانه و بیرون است و گاه در اثر معلولیت های ناشناخته و جهانی و گاه از طریق ترتیب تولد و اهمیت به فرزندان می تواند باشد اضطراب و افسردگی و موارد دیگر زمانی بروز می کند تضادهای میان خواسته های درونی و محرک ها از یک سو و دنیای بیرون از سوی دیگر و یا میان محرکهای درونی و وجدان شخص وجود داشته باشد که هنگام غلبه اضطراب فرایندهای روانی ویژه ای برای حمایت از فرد در برابر رفتار از کنترل خارج شده بکار می افتد که اینها می تواند به ترتیب تولد و اینکه فرزندان اول و آخر و یا وسط که تحت مراقبت و تربیت قرار می گیرند رابطه داشته باشد و به نوعی که فرزندان اول به علت خود کفایی و مستقل بودن و یا فرزندان وسط به علت فرا گرفتن تجربه های بزرگتر خود و فرزندان آخر به علت وابستگی شدید مورد توجه قرار گرفته اند .

جهت دانلود متن کامل تحقیق بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی به مانند افسردگی– اضطراب و کمرویی و ترتیب تولد کلیک نمایید

بررسی رشد اجتماعی کودکان مهدکودک رفته و نرفته در مقطع ابتدایی

بررسی رشد اجتماعی کودکان مهدکودک رفته و نرفته در مقطع ابتدایی

پیشگفتار :

باید این مطلب مهم را در نظر داشت که جوامع پیشرفته بشری با عنایت به توسعه آموزش و پرورش خود توانسته اند پله های ترقی و توسعه همه جانبه را به پیمایند.در توسعه آموزش و پرورش ملاکها و فاکتورهای متعددی نقش دارند .مهمترین آن نظام ارزشیابی در آموزش می باشد .آموزش را می توان به عنوان فرایند کنش متقابل معلم و دانش آموز تعریف کرد که به موجب آن تجارب مناسب یادگیری برای رسیدن دانش آموزان به هدف های آموزش و پرورش فراهم می شود . در آموزش و پرورش سنتی ارزشیلبی به عنوان آخرین حاقه های فرایند یاددهی ،یادگیری تلقی می شود که در پایان دوره آموزشی برای جدا کردن دانش آموزان با توانایی یادگیری متفاوت به کار می رفت . امروزه ارزشیابی را بخش جدایی ناپذیر فرایند یاددهی – یادگیری می داند که همراه با آموزش و در ارتباط تنگا نتگ با آن ، به گونه ای مستمر انجام می گیرد و به جای تاکید بر طبقه بندی دانش آموزان و مقایسه آنان با یکدیگر ، هدایت یادگیری آنان را مرکز توجه خود قرار می دهد. به منظورنظام بخشی به فعالیت های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با توجه به رویکردها ونگرشهای نوین درتعلیم وتربیت.اصول زیرتحت عنوان (اصول حاکم برارزشیابی پیشرفت تحصیلی ) تعیین شده است .  ( بشارتی ، ۱۳۸۵ )

فصل اول

کلیات تحقیق

مقدمه
بیان مسئله
هدف تحقیق
اهمیت تحقیق
فرضیه ها
متغییر ها
تعاریف عملیاتی

مقدمه

کودکان بین ۲ تا ۶ سالگی ، در مقایسه با نوباوگان و کودکان نوپا ، زمان بیشتری را دور از خانه و والدین سپری می‌کنند. طی ۳۰ سال گذشته ، تعداد کودکانی که به کودکستان یا مهدکودک می‌روند، افزایش یافته است. این روند عمدتا به علت افزایش چشمگیر مشارکت زنان در نیروی کار است. در حال حاضر ، مادران ۶۷ درصد از کودکان مهد کودک شاغل هستند.

جهت دانلود متن کامل تحقیق بررسی رشد اجتماعی کودکان مهدکودک رفته و نرفته در مقطع ابتدایی کلیک نمایید

بررسی علل گرایش جوانان به مواد مخدر

بررسی علل گرایش جوانان به مواد مخدر

چکیده:

سابقه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی عوامل مؤثر در گرایش جوانان به اعتیاد به مواد مخدر است.

روش بررسی: این پژوهش حاصل یک مطالعه تطبیقی وکتابخانه ای در زمینه عوامل مؤثر بر گرایش جوانان به مواد مخدر بوده است.

یافته ها: به منظور دستیابی به اطلاعات آماری، از داده های ثبتی کشور کانادا، ژاپن و سنگاپور جهت توصیف وضعیت جرم و کشف بهره گرفته شده است این اطلاعات از گزارش پژوهشی بررسی وضعیت کشف جرم پلیس آگاهی ایران و مقایسه آن با کشورهای کانادا، ژاپن و سنگاپور به طور مفصل ارائه شده است.

نتیجه گیری: در کشور فرانسه ۸۰ درصد مصرف کنندگان هروئین در گروه سنی ۱۵ تا ۲۵ سال بوده اند. ارتباط اعتیاد با سایر آسیب ها و انحرافات اجتماعی و اتلاف هزینه های سنگین، بحران این پدیده را بیش از پیش گوشزد می کند. در بعضی کشورها هزینه مصرف مواد مخدر با بودجه کل آموزش و پرورش آن کشور برابری می نماید . حجم مبادله ی کارتل ها ی جهانی مواد مخدر سالانه به ۱٫۵ تریلیون دلار بالغ می شود، و در آمد حاصل از تجارت غیر قانونی آن، از صادرات نفت بیشتر شده و تنها از درآمد حاصل از صادرات اسلحه در جهان کمتر است. در سال های اخیر زنان بین ۲ تا ۶ درصد از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی اعتیاد را تشکیل می دادند. در هر دو سال۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ که آمار تفکیکی زنان موجود است، بیشترین میزان از سه استان کرمان، تهران و خراسان بوده اند، به گونه ای که بیش از۵۰ درصد از کلیه ی زنان مراجعه کننده به مراکز درمانی سراسر کشور از این استان ها بوده اند.

واژگان کلیدی: اعتیاد، مواد مخدر، جوانان

مقدمه

بشر هزاران سال از مواد مخدر همچون وسیله ای برای فراموشی و رهایی از غم و اندوه استفاده کرده است. از قدیمی ترین ایام تاریخ، انسان به مصرف موادی تمایل داشته است که حالت روانی و هوشیاری اعتیاد را تغییر دهد. در نقاشی هایی که بر روی سنگ حک شده طرح هایی از گل های  بوته شقایق و خشخاش دیده شده است. قدیمی ترین این آثار مربوط به ۴ هزار سال پیش و در نواحی روم و مصر باستان بوده است. بقراط از شیره ی خشخاش، همچون داروی خواب آور و مسکن درد، سخن گفته است. افلاطون در جهت استفاده ی طبی از مواد مخدر و به منظور کاستن از درد بیماران خود، مطالعاتی داشته است.

جهت دانلود متن کامل تحقیق بررسی علل گرایش جوانان به مواد مخدر کلیک نمایید

بررسی‌ الگوی رشد کودکان زیر ۲ سال‌

بررسی‌ الگوی رشد کودکان زیر ۲ سال‌

مقدمه و اهمیت موضوع

تغذیه مناسب برای تامین رشد ونمو طبیعی‌کودکان دارای نقش اساسی است.(Berman,2002)

نیازهای‌تغذیه‌ای‌انسان‌هاطی‌دوران‌مختلف‌زندگی‌تفاوت‌عمده‌‌‌‌وآشکاری‌دارد.کودکان‌ازجمله‌گروهای‌آسیب‌پذیری هستند که نیازهای تغذیه ای متفاوت آنها باید موردعنایت وتوجه ویژه باشد.

کمبودهای مواد مغذی به سرعت منجربه بروزعوارض‌وآثارناشی‌ازسوتغذیه میگردند.ودرهمان‌حال‌اضافه دریافت مواد غذایی منجربه ظهور نوع دیگری ازسوتغذیه یعنی چاقی درکودکان میشود.کم تحرکی ودریافت مواد غذایی کم ارزش وپرانرژی وعادات نامناسب درزندگی کودکان آنها را به سمت اضافه وزن و چاقی سوق می دهد.(درستی۱۳۸۵٬)فقر تغذیه درکشورهای درحال توسعه بسیارشایعتر از کشورهای توسعه یافته است.تخمین های اخیردر مورد شیوع عدم تامین غذایی درکشورهای درحال توسعه که بر اساس برآوردهای فقرتغذیه بنا شده اند نشان می‌دهند که حدود ۱۸درصد کل افراد درکشورهای درحال توسعه درفقرتغذیه بسرمی‌برند.(نلسون٬ ۱۳۸۲) شواهدی پیشنهاد می دهند که فقر تغذیه اثرات کلی بر سلامت کوتاه مدت و طول عمر و نیز کیفیت زندگی حاصل ازآن دارد این اثرات نه تنها شامل اثرات حاد بر میزان بیماری ومرگ ومیر است بلکه شامل اثرات طولانی مدت برتوسعه شناختی واجتماعی٬ظرفیت کار فیزیکی٬مولد بودن ورشد اقتصادی دارد

به عنوان مثال نا امنی غذایی درزنان با شدتی که باعث ناکافی بودن مواد مغذی میشوند وفقر تغذیه متعاقب آن به شیوع بیشتر نوزادن با وزن کم تولد (LBW) منجر میشود وممکن است تولید شیر پستانی را نیز تحت تاثیر قراردهند. این تاثیرات متعاقبا باعث بروزاختلالات نمو شناختی و نورولوژیک می‌شوند که درنتیجه میزان کارامدی افراددربزرگسالی راکاهش میدهند.همچنین افرادی که با شدت بیشتری آسیب دیده اند ممکن است قابلیت شغلی ضعیفی داشته باشندکه‌درنتیجه توانایی آنها برای تامین غذایی‌کاهش می‌دهداین سیکل معیوب ممکن است ازنسلی به نسل‌دیگرتداوم یابد وباعث ماندگاری عواقب بیولوژیک فقر تغذیه شود.(نلسون٬ ۱۳۸۲)

مطالعات آینده نگر پیشنهاد میکند که کودکان شدیدا کم وزن (کمتر از ۶۰% وزن قابل قبول برای سن ) ۸ برابر بیشتر ازکودکان با تغذیه طبیعی درمعرض خطر مرگ و میر قرار دارند وکودکانی که به طور متوسط کم وزن هستند (بین ۶۹-۶۰ درصد وزن قابل قبول برای سن) ۴ برابر ببیشتر درمعرض خطرند وحتی‌کودکانی که به طورخفیف کم وزن میباشند(بین۷۹-۷۰درصد وزن قابل قبول برای سن )۲برابربیشتردرمعرض خطرند.

جهت دانلود متن کامل تحقیق بررسی‌ الگوی رشد کودکان زیر ۲ سال‌ کلیک نمایید