بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانشآموزان
این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان صورت گرفته است.
جامعة آماری، دانشآموزان که جمعاً ۶۱۰ نفر دانشآموزاعم از دختر و پسر را شامل میشود، میباشد.
۴۰ نفر به عنوان نمونه آماری از بین این دانشآموزان به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد که ۲۰ نفر پسر و ۲۰ نفر دختر میباشد.
آزمون ارزیابی عزت نفس آنها، پرسشنامه ۵۸ سؤالی عزت نفس کوپر اسمیت و نمره معدل ترم قبل بیانگر نمره پیشرفت تحصیلی آنهاست.
هدف از تحقیق حاضر آزمودن این فرضیه است که در بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان رابطه وجود دارد.
همچنین بین عزت نفس با جنسیت رابطه وجود دارد.
پس از اجرای آزمون و تجزیه و تحلیل آماری و برآورد نتایج زیر بدست آمد:
۱-ضریب همبستگی در پسران ۹۶/۰ و در دختران ۹۳/۰ مثبت میباشد و ضریب همبستگی بسیار بالایی است بنابراین فرضیه اول تأیید میشود و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی رابطه معنیداری دارد.
۲-ضریب همبستگی در دختران با پسران تفاوت معنیداری ندارد زیرا در هر دو همبستگی خیلی بالاست بنابراین عزت نفس با جنسیت رابطه ندارد.
یکی از مهمترین صفات بشری برای رسیدن به هدفهایی که انسان در پیش دارد عزت نفس است برخورداری از اراده و اعتماد به نفس قوی، قدرت تصمیمگیری و ابتکار، خلاقیت، سلامت فکر و بهداشت روانی ارتباط مستقیمی با میزان عزت نفس و احساس خود ارزشمندی دارد.
منظور از عزت نفس، احساس و تصوری است که فرد به مرور زمان نسبت به خویشتن در ذهن میپروراند. به عبارت سادهتر، عزت نفس یعنی، ارزیابی فرد از خودش، حال این برداشت و ارزیابی میتواند مثبت و خوشایند باشد، یا منفی و ناخوشایند.
جهت دانلود متن کامل تحقیق بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانشآموزان کلیک نمایید